O czym warto pamiętać podczas organizacji szkoleń językowych dla pracowników firmy?
Dla działu HR
Zbadanie potrzeb szkoleniowych pracowników Wybór szkolenia językowego powinien być poprzedzony dokładnym zbadaniem potrzeb językowych poszczególnych szczebli oraz stanowisk. Warto poświęcić uwagę rodzajom zadań w pracy, do których realizacji potrzebna jest znajomość języka obcego – czy nasi pracownicy posługują się nim pisząc wewnętrzne raporty, czytając specjalistyczne teksty czy też prowadząc prezentacje, rozmowy telefoniczne lub negocjacje handlowe.
Określenie celu szkolenia (cele pracownika, cele pracodawcy) Znalezienie złotego środka pomiędzy polityką szkoleniową firmy a indywidualnymi celami pracowników jest rozwiązaniem optymalnym. Warto sprecyzować na jaki profil szkolenia (język biznesowy, ogólny, specjalistyczny) decyduje się pracodawca. Na uwagę zasługują certyfikaty językowe, którymi zakończyć mogłoby się szkolenie – jest to dodatkowa motywacja do wytężonej pracy dla uczestników szkolenia oraz sposób weryfikacji efektów pracy szkoły językowej.
Ustalenie spodziewanych efektów Szkoła językowa powinna, po wstępnej ocenie poziomu językowego kursantów oraz ustaleniu intensywności i profilu kursu, przekazać informację jakich efektów możemy spodziewać się po zakończonym szkoleniu.
Wybór odpowiedniej intensywności Ważne, aby poza efektami, szkolenie przynosiło pracownikom także satysfakcję i poczucie osobistego rozwoju. Intensywność kursu powinna być jak najlepiej dostosowana do możliwości czasowych kursantów – zbyt duża mogłaby ich nadmiernie obciążać; zbyt mała nie przyniosłaby spodziewanych efektów.
Określenie liczebności grup Duże grupy o zróżnicowanych potrzebach są pozorną oszczędnością – efekty szkolenia językowego w takich warunkach nie spełnią oczekiwań pracodawcy, staną się kosztem zamiast inwestycji w rozwój firmy.