Materiały autentyczne i ich wykorzystanie w procesie dydaktycznym. Nauka języka angielskiego i kurs Business English.
Wykorzystanie materiałów autentycznych a nauka języka angielskiego
Materiały autentyczne nazywane są również materiałami oryginalnymi lub źródłowymi. Z definicji materiały autentyczne to publikacje napisane przez native speakerów i publikowane w kontekstach przeznaczonych dla native speakerów. Tematy, język, składnia, struktura tekstu są skierowane do docelowych odbiorców, którymi są native speakerzy i oferowane za pośrednictwem mediów przeznaczonych głównie dla nich. Nauka języka angielskiego na kursach języka angielskiego lub Business English, powinna być wzbogacona o takie materiały. Ich głównym atutem jest to, że w przeciwieństwie do materiałów adaptowanych do poziomu kursu językowego, pozwalają one na kontakt z naturalnym, żywym językiem. Ponadto, materiały autentyczne pozwalają przedstawić wiele cech języka w jednym dokumencie i stanowią również źródło wiedzy dotyczącej kultury krajów anglojęzycznych, dzięki czemu rozwijają nie tylko językowe, ale również ogólne kompetencje uczniów, a ich wykorzystanie na kursie ogólnym bądź Business English zwiększa atrakcyjność zajęć.
Materiały autentyczne a kurs językowy Business English
Kurs Business English różni się od szkolenia z języka ogólnego stopniem specjalizacji. Prowadzący kurs językowy Business English powinni dążyć do wykorzystywania materiałów pisanych przez native speakerów, gdyż w środowisku biznesowym kursanci mają do czynienia właśnie z językiem pozbawionym adaptacji.
Materiały autentyczne, którymi lektor bądź kursant może wzbogacić kurs językowy Business English to przede wszystkim artykuły w magazynach, prasie codziennej, internecie, krótkie filmiki na youtube.com lub długometrażowe filmy na Netflix, podcasty, wykłady i prezentacje na ted.com, radio - BBC, CNN i wiele innych. Oglądając wspomniane strony z udostępnionym wideo pamiętajmy o włączeniu napisów (subtitles) w języku angielskim. W przypadku portalu ted.com dostępna jest również transkrypcja (zapis tekstu), który po wysłuchaniu nagrania można szczegółowo przeanalizować.
Jednak jeśli chodzi o kurs językowy Business English, szczególną uwagę należy zwrócić na magazyny branżowe. Jeśli kurs językowy Business English skupia się na konkretnej branży, sięgnijmy po magazyny zawierające właśnie daną tematykę. Jeśli chcemy poszerzać słownictwo z zakresu finansów, czemu nie zacząć czytać Financial Times? Jeśli interesuje nas rynek polski, wykorzystajmy Warsaw Business Journal, który pisany jest przez specjalistów z różnych branż o rynku nie tylko warszawskim, ale ogólnopolskim. Gdy interesuje nas rynek nieruchomości, nauka języka angielskiego może opierać się o magazyn Eurobuild, również dostępny na naszych półkach, bądź popularnych sklepach z czasopismami. Jest również dostępnych wiele innych magazynów w sekcji językowej, bądź sekcjach z czasopismami anglojęzycznymi, typu Forbes lub Newsweek, które kurs językowy Business English świetnie urozmaicą. Ponadto, w dobie internetu możemy korzystać nie tylko z prasy drukowanej, ale przede wszystkim ze źródeł internetowych. I tak, kurs językowy Business English można wzbogacić o materiały publikowane na przykład na stronie internetowej konkretnej firmy, zapisać się na ich newsletter w języku angielskim i w ten sposób otrzymywać świeżą dawkę informacji co miesiąc lub nawet co tydzień. Ponadto, nadal popularną formą komunikacji firm z klientami oraz konsumentami jest fanpage danej firmy, często prowadzony na portalach społecznościowych typu Facebook, Twitter. Materiały autentyczne stanowią niesamowite źródło inspiracji dla lektora, a dla słuchacza – możliwość kontaktu z oryginalnym, codziennym, żywym językiem i oczywiście – w przypadku nagrań i filmików – naturalnym tempem mówienia i akcentem.
W jaki sposób wykorzystywać materiały autentyczne - kurs Business English?
Materiały autentyczne można wykorzystać na zajęciach językowych na wiele sposobów, a uzależnione jest to od podejścia lektora. Pracę z materiałami autentycznymi można zacząć od językowej rozgrzewki, tzw. warm-up, może być to na przykład tytuł artykułu, zdjęcie, które się w nim znajduje, cytat, bądź jeśli chodzi o kurs Business English - dane, liczby, wykres, który należy zinterpretować. Następnie, lektor może wprowadzić nowe słownictwo lub można od razu przystąpić do zapoznania się z treścią artykułu/ materiału wideo. Po przeczytaniu/obejrzeniu, lektor przygotowuje zadania dotyczące jego rozumienia, mogą być to zadania dotyczące ogólnego zrozumienia - jaki jest temat artykułu, podsumowanie, jakie można wyciągnąć wnioski na jego podstawie, bądź dotyczące szczegółowego zrozumienia tekstu - prawda/fałsz, uzupełnianie luk. Kolejnym etapem będzie praca nad najważniejszymi wyrażeniami z tekstu oraz dyskusja z wykorzystaniem nowego słownictwa jako podsumowanie. Materiały autentyczne są świetnym uzupełnieniem, szczególnie jeśli chodzi o kurs Business English, a kontakt dzięki nim z żywym językiem stanowi jedną z największych wartości takiego szkolenia.